Monday, 11 October 2010

Simptom-Simptom Malapetaka Dalam Hubungan Cinta

KULS 8/10/2010

Aku baru terbaca satu artikel bahawa 42 peratus lelaki mengaku bahawa kalaulah mereka tahu isteri atau gofren mereka akan meninggalkan mereka, maka mereka terlebih dahulu akan berbuat demikian.

Tergelak aku kerana aku pun pernah beberapa kali terkena perkara seperti itu. Paling ultimate adalah membawa kepada perceraianku. Tapi janganlah korang bersedih kerana bila aku fikirkan balik, aku sangat bertuah tidak lagi hidup berumahtangga dengan manusia yang sentiasa mengaitkan sesuatu dengan hal-hal mistik. Jangan biarkan hidup anda diselubungi oleh misteri…. kata Zainal Ariffin lebih kurang.

Pun begitu sebenarnya kita lelaki ni tahu bilamana isteri atau gofren kita mahu meminta cerai/berpisah atau curang dengan kita tetapi kita kadang-kala tidak mahu menerima hakikat dan tidak mempedulikan simptom-simptom malapetaka tersebut. Berikut adalah simptom-simptom malapetaka tersebut :

1. Isteri atau gofren asyik bermain SMS tak kira masa dan asyik bawa telefon ke sana sini seolah-olah tak mahu kita check telefon mereka.

2. Isteri atau gofren selalu mengelak untuk menghabiskan masa bersama atau berdating dengan kita tetapi selalu cari alasan untuk menghabiskan masa dengan orang lain.

3. Kawan-kawan isteri atau gofren yang dulunya rapat dengan korang kini dah tak lagi mesra alam dengan korang.

4. Isteri atau gofren korang selalu mempelecehkan dan tidak menghiraukan pandangan atau nasihat korang dan sering mengkritik atau memalukan korang di depan orang lain.

5. Isteri atau gofren korang enggan lagi bergurau senda atau berkomunikasi dengan korang.

Apabila terdapat simptom-simptom sebegini, mungkin ada pakar-pakar yang memberitahu bahawa korang berdua patut duduk berbincang dan cuba menyelesaikan masalah korang. Aku tak setuju. Pada pandanganku adalah lebih baik korang buat tindakan berdasarkan peringkat-peringkat ini :

Peringkat Pertama :

Menangis dan meraung la puas-puas untuk melegakan kesakitan hati korang.

Selepas itu jumpa secara berdepan dengan isteri atau gofren korang dan bagitau begini :

“Aku tengok bahawa perhubungan kita ini dah macam nak hancur berkecai. Jadi dalam masa tujuh hari mulai esok aku tak akan berjumpa atau bersama kau lagi. Biarlah kita ambil masa pada masa itu untuk fikir sama ada kita patut bercerai/berpisah. Aku juga tak akan telefon atau SMS atau hubungi kau dalam masa tujuh hari tu. Lepas tujuh hari kita akan jumpa kembali. Kalau selepas itu kita masih sayangkan hubungan kita, kita cuba untuk perbaiki. Kalau tidak, aku akan ceraikan/tinggalkan kau.”

Cakap straight forward dan direct. Jangan berkias-kias. Jangan guna perkataan ‘hubungan berakhir’ atau ‘jodoh tiada’ atau ‘lepaskan awak’. Itu cakap lelaki yang tak ada kejantanan. Dan kata-kata terakhir mesti korang kata korang yang akan ceraikan atau tinggalkan mereka.

Peringkat Kedua :

Selama tujuh hari jangan langsung jumpa atau terima panggilan atau SMS isteri atau gofren korang. Ini adalah untuk memastikan bahawa mereka akan tahu bagaimanakah hidup yang mereka akan lalui tanpa korang. Kalau mereka berasa gembira dan biasa sahaja, maka memang eloklah korang ‘dump’ isteri atau gofren korang. Kalau selepas itu mereka marah atau menangis, maka hubungan korang masih boleh diselamatkan. Jadi barulah boleh duduk berbincang cara untuk menyelsaikan masalah dalam hubungan korang.

Peringkat Ketiga :

Kalau memang isteri atau gofren korang hidup lebih bahagia tanpa korang, maka buanglah mereka daripada hidup korang. Dengan cara ini dapatlah korang hak eksklusif membuang isteri atau gofren korang dan bukan mereka yang berbuat begitu. Jadi taklah tercalar maruah kejantanan korang tu.

Kalau selepas berdamai masalah yang sama masih timbul, itu bermakna memang salah korang yang bermasalah. Kalau korang yang bermasalah, maka cubalah berubah. Kalau isteri atau gofren yang bermasalah, maka cubalah suruh dia berubah. Kalau mereka tak berubah juga, maka buang sajalah mereka. Ramai lagi perempuan yang baik dalam dunia ni untuk dibuat isteri. Mungkin isteri atau gofren yang korang jumpa sekarang atau sebelum ini bukannya jenis pompuan yang baik untuk korang.

Stay KULS.

Game Over Dalam Hidup Realiti Korang!

KULS 7/10/2010

Aku dah lama tak main video games atau computer games. Namun kalau aku mahu kembali main, maka permainan computer games yang menjadi pilihan pastilah Command and Conquer dan Warcraft. Kedua-dua permainan ini adalah permainan peperangan. Aku bukanlah seorang ganas yang laparkan darah segar manusia macam Damon Vampire Diaries. Kedua-dua permainan ini amat mementingkan strategi. Ia memaksa kita menganalisa kekuatan musuh dan kelemahan kita. Ia juga memaksa kita untuk berfikir cara terbaik bertahan dengan gaya ofensif dan akhir sekali memaksa kita untuk berfikir cara terbaik dan paling kreatif untuk menyerang balas dan memusnahkan sama sekali kekuatan musuh kita.

Korang mungkin berfikir bahawa aku ini seorang peguam, jadi aku memang sesuailah bermain permainan sebegitu. Korang tak payah. Main game kereta racing atau bola lagi baik. Tapi sebenarnya korang salah. Kaedah strategi dalam C&C serta Warcraft amatlah praktikal dan berguna untuk kehidupan seharian korang. Contohnya, ada rakan sekerja di pejabat yang dengkikan korang dan selalu menyerang korang dengan fitnah serta sabotaj. Jadi macam mana korang patut buat untuk menghadapinya? Kalau korang beralah dan mencari kerja di tempat lain maka game over untuk korang. Korang selama-lamanya akan menjadi lemah dan akan sentiasa ada manusia macam ini untuk menindas korang.

Atau mungkin dalam kehidupan bekeluarga korang. Apa yang patut korang buat kalau ada ipar atau biras korang yang bencikan korang dan sengaja menghasut ibu atau bapa mertua korang untuk turut membenci korang? Nak mengalah begitu sahaja dan menjadi bahan cercaan sampai mati? Janganlah jadi begitu lemah dan bodoh sangat. Mainlah C&C untuk mengasah minda korang agar korang tahu cara paling baik menghadapi ‘serangan-serangan musuh’ dalam hidup korang. Kalau tak tahu atau malas nak mencari cara dan jalannya, maka jumlah aku. Tapi korang kenalah bayar aku dengan harga yang tinggi.

Stay KULS.

Melukis Buah-Buahan Di Dalam Masjid

KULS 6/10/10

Aku selalu terfikir bahawa alangkah bagusnya jika masjid atau surau dijadikan pusat pengembangan ilmu muttakhir untuk umat Islam. Bukan maksudku setakat ceramah dan kuliah agama sahaja. Maksudku ilmu berkenaan dengan apa sahaja. Tatkala dalam masjid atau surau kosong kerana belum masuk waktu bersolat lagi, tentu amat bagus kalau di dalamnya ada kelas-kelas yang menarik seperti bengkel penulisan, kursus senilukis, kelas komputer dan grafik 3D, kelas fotografi dan macam-macam lagilah. Semuanya dibuat dalam masjid atau surau. Kerana apa? Kerana ianya lebih berkat dan ramai malaikat serta jin yang turut serta dalam majlis ilmu tersebut. Allah melimpahkan rahmatnya dengan banyak di dalam majlis ilmu seperti ini.

Juga sekali-sekala adakan khidmat bantuan dan nasihat percuma seperti khidmat guaman, nasihat diet dan pemakanan, nasihat tentang penjagaan kesihatan diri, pertolongan cemas, kaunseling untuk remaja dan banyak lagi yang tiada dalam otakku tapi mungkin ada dalam otak korang buat masa ini. Semuanya juga dibuat dalam masjid atau surau.

Untuk pembelajaran praktikal pula, buatlah kelas-kelas seperti kelas seni mempertahankan diri (tak semstinya silat), kelas automotif iaitu cara-cara asas untuk menyelenggara kenderaan, kelas membaikpulih peralatan elektrik yang asas, kelas pertukangan kayu dan besi dan macam-macam lagilah… yang juga tiada terfikir oleh otakku buat masa ini yang mungkin ada terfikir oleh otak korang sekarang. Semuanya dibuat diperkarangan luar masjid atau surau.

Dengan cara ini kita pasti akan dapat mengimarahkan masjid dan surau agar ianya tidaklah selalu kosong dan sunyi macam gereja, tokong atau kuil agama lain. Malah melalui kelas-kelas dan pembelajaran-pembelajaran percuma sebegini, pelbagai golongan umat Islam termasuk remaja akan lebih dekat hati mereka kepada masjid. Inilah yang Rasulullah SAW mahukan… orang muda yang hatinya sentiasa tergantung (teringatkan) masjid.

Cuma aku harap janganlah pula masjid dan surau ini diambil kesempatan oleh mana-mana parti politik untuk menjadi pentas mengembangkan ideologi politik mereka pula. Orang sebegini sepatutnya diusir keluar kerana lambat-laun akan menjahanamkan semangat mengimarahkan masjid dan menimbulkan bibit kebencian di kalangan umat Islam. Peringatan ini ditujukan khas buat parti yang mempunyai majoriti orang Islam. Tak kiralah sama ada mereka ini UMNO, PAS atau PKR.

Stay KULS.

Manusia Yang Serahkan Nasibnya Di Tangan Orang Lain Adalah Pemalas!

KULS 5/10/2010

Walaupun kerjayaku sebagai seorang peguam nampak seperti serius, namun sebenarnya aku agak suka berjenaka dengan kehidupan. Aku tak suka mengambilkira sesuatu perkara dengan terlalu serius kerana terlalu serius membuatkan aku menjadi orang yang suka mengomel. Kebaikannya ialah aku nampak lebih muda dari rakan-rakan yang seusia denganku. Keburukannya pula ialah pandangan serta sarananku tidak diambilkira kadang-kala secara serius oleh klien atau rakan-rakanku..Kadang-kadang keluargaku juga begitu dan nasihatku dianggap sebagai gurauan sahaja. Mungkin aku perlu seimbangkan sikapku ini agar tidak menjadi masalah kepadaku di kemudian hari.

Semenjak berpandangan positif terhadap kehidupan, aku perasan bahawa hatiku ini tidaklah menjadi begitu berat dan selalu sakit. Aku lebih ceria dan mampu mengawal emosiku. Namun aku berasakan bahawa sikapku ini adakalanya tidak disenangi oleh orang lain yang mengenaliku. Tambahan gofrenku. Mungkin mereka berasa agak terkejut dan masih tak dapat menerima sikap carefree aku ini. Macam tuala wanita pulak! Haha! Aku tidak lagi menjadi control-freak yang berasakan bahawa semua orang tidak membuat kerja mereka dengan betul. Malah aku tak peduli pun jika mereka langsung tidak membuat kerja mereka. Aku masih mendengar rungutan serta keluhan rakan-rakanku tetapi tidak lagi emosiku ditenggelamkan bersama masalah mereka. Aku selalu berpandangan bahawa akhirnya orang yang paling kita boleh harapkan dalam hidup kita ialah diri kita sendiri. Kalau kita tak suka dengan tempat kerja kita, kita tak boleh berharap agar bos atau rakan sekerja kita mengubah persekitaran kerja. Hanya kita yang boleh berbuat demikian iaitu dengan mencari kerja lain. Kalau kita hendak menjadi kaya, janganlah lagi kita mengharapkan orang atau syarikat pelaburan skim cepat kaya untuk mengkayakan kita. Apa kata kita sendiri yang berniaga dan menjanakan keuntungan berlipat kali ganda daripada mengharapkan orang lain untuk mengkayakan kita?

Bagiku kalau kita mengharapkan orang lain untuk membuat kehidupan kita lebih senang dan bahagia, kita sebenarnya adalah pemalas. Bila kita tak mendapat apa yang kita mahukan daripada orang lain, kita hanya pandai merungut tetapi tidak membuat sesuatu untuk mencapai apa yang kita kehendaki. Aku ini sebenarnya pemalas. Namun aku tidak lagi menyalahkan orang lain kecuali diriku sendiri bila tidak mendapat apa yang aku inginkan dalam hidupku. Dengan demikian aku tidak lagi berasa kecewa dan hatiku menjadi lebih tenang.

Stay KULS.

Kedahsyatan Senyuman

KULS 4/10/2010

Aku sebelum ini pernah bercerita bahawa aku asyik marah-marah dan merungut. Namun baru-baru ini aku menyedari bahawa berasa tak seronok selalu sebenarnya akan membuatkan aku sakit dan sentiasa tidak menikmati hidup ini. Jadi aku mengambil keputusan untuk tidak mudah tersinggung dengan sebarang perkara yang buruk berlaku kepadaku dan lebih memikirkan banyak perkara yang baik berlaku kepadaku.

Kebetulan semasa aku sedang membeli-belah dengan gofrenku, ada seorang rakyat Malaysia yang kurang bermutu akhlaknya telah menukar troliku yang cantik dengan trolinya yang rosak. Perkara tersebut aku sedari setelah beliau pergi. Kalau tidak mungkin beliau layak untuk mendapat zakat iaitu peninjuku yang cukup haul mengikut mazhab Syafie. Pun begitu aku mengambil keputusan untuk tidak menyumpah-nyumpah atau memendam kemarahan dalam hatiku atas insiden kecil tersebut. Aku cuma mendoakan agar dompetnya hilang dan berasa senang hati dengan perkara tersebut. Lagipun banyak perkara yang baik berlaku kepadaku pada hari itu. Pertamanya, aku dapat berdating dengan gofrenku yang berhias dengan begitu cantik sekali. Kedua, ramai aweks yang cantik dan seksi untuk direnungi dan ditatapi. Yang ketiga, gofrenku tak kisah. Yang keempat, gofrenku belanja makan kek sedap di Secret Recipe. Jadi yang spoilnya cuma kes troli itu aje. Jadi lebih baik aku berfikiran positif daripada moody dan merosakkan dating kami pada hari itu.

Lagipun aku ada terbaca satu artikel yang mengatakan bahawa kalau kita selalu moody dan asyik berfikiran negatif, maka nasib kita akan selalu tidak baik atau asyik dirundung malang. Patutlah Rasulullah SAW menggalakkan kita berzikir untuk menenangkan hati, fikiran dan emosi. Dan sememangnya ia membawa kesan yang baik kepadaku apabila kami menjumpai sebuah troli kosong yang ditinggalkan. Troli tersebut jauh lebih baik dari troli pertamaku. Jalanraya untuk perjalanan balik pula tidak sesak dan semua lampu trafik berwarna hijau sebaik sahaja aku tiba. Malah apabila aku tiba di rumah, tiba-tiba hujan berhenti dan aku tidaklah basah tatkala membuka pagar rumahku. The power of positive thinking. Mungkin aku patut banyakkan membaca Al-Quran agar rezekiku menjadi melimpah ruah pula dari segi kewangan.

Stay KULS.

Golongan Intelek Yang Tak Berguna

KULS 3/10/2010

Baru-baru ini seorang Majistret di Kelantan telah dipenjarakan kerana terlibat dalam rasuah sebanyak RM10,000. Buat malu aje. Aku teringat tak lama dulu ketikamana suatu kajian dibuat ke atas para penuntut sebuah universiti di Malaysia berkenaan sama ada mereka tak kisah menerima rasuah jika bekerja di sektor kerajaan kelak. Peratusan yang berkata mereka tidak kisah adalah amat membimbangkan. Kalau tak silap aku lebih dari 60 peratus.

Nampaknya Malaysia akan banyak melahirkan golongan manusia yang intelektual tetapi malangnya tidak berakhlak di masa akan datang. Dan golongan tersebut telah mula muncul satu persatu dalam media massa. Majistret bedebah itu antara contohnya. Kemudian budak universiti yang membuang bayinya baru-baru ini. Kemudian kes pensyarah yang menipu dan menindas kedua ibu bapanya yang aku pernah ceritakan dalam KULS yang lalu. Yang terbaru ialah kisah peguam dan adiknya seorang doktor yang dituduh membunuh Datuk Sosilawati dan rakan-rakannya di Banting. Ini adalah yang dilaporkan dalam media massa. Bagaimana pula dengan yang kita lihat di sana-sini tapi tak dilaporkan?

Kerajaan memang patut berbuat sesuatu yang drastik untuk menangani perkara ini namun kita sebagai ibu bapa kepada anak-anak kita juga patut bertindak sama untuk mencegahnya. Kelas fardhu ain memanglah suatu keperluan untuk anak-anak jika kita tiada masa atau jahil. Namun pendidikan yang paling baik ialah televisyen sepatutnya bukan di ruang tamu tetapi di bilik televisyen yang khas dan boleh dikunci. Ajaklah anak-anak bersolat dan makan bersama-sama untuk mengeratkan hubungan kekeluargaan. Kalau anak-anak mempunyai perasaan hormat yang kental terhadap ibu bapa mereka, maka mereka akan malu untuk berbuat perkara yang akan memalukan kedua ibu bapa mereka. Selalulah berbual dengan anak-anak untuk mendengar keluhan serta kegembiraan mereka. Lebih baik anak-anak kita menganggap kita kawan karibnya daripada budak sebaya anak kita yang tak tentu hala perangainya.

Study group adalah dibenarkan tetapi mestilah di rumah kawan-kawan anak kita dan mesti kita yang hantar hingga ke pintu rumah. Dan bila balik kita sendiri yang ambil agar mereka tak berpeluang untuk merayau-rayau tak tentu hala jika mereka balik sendiri. Mungkin perkara-perkara sebegini nampak macam kolot dan mengongkong anak-anak kita. Namun jika anak lelaki kita disumbat ke dalam jel kerana merogol atau anak perempuan kita mengandung anak haram, pada masa itu tak mengongkong mereka dah tak berguna lagi.

Stay KULS.

Duit Bagi Pelabur Yang Savvy...

KULS 2/10/2010

Ada seorang klien aku datang ke pejabat hari itu untuk meminta tolong membuat pelepasan gadaian. Perkara tersebut adalah mudah sahaja. Jadi selepas itu kami berbual-bual kosong. Seperti biasa dan tidak disangkai oleh kaum hawa, perbincangan kami akhirnya berkisar tentang hal-hal kewangan. Klienku ini rupa-rupanya adalah seorang pelabur yang agak savvy juga orangnya. Beliau dah biasa main di bursa, mutual fund dan skim cepat kaya (haha!).

Beliau ada satu teori yang menarik yang patut direnungkan bersama oleh orang-orang yang nak main pelaburan emas tapi tak berkemampuan. Menurut klienku itu, kadar kenaikan Amanah Saham Nasional Bumiputera di bawah Permodalan Nasional Berhad adalah lebih kurang sama atau kadang-kadang melebihi daripada kenaikan emas. ASNB yang dijamin sokongan satu ringgit dengan gantian satu ringgit ini bolehlah dianggap stabil seperti emas juga. Aku membuat kiraanku sendiri dan menadapati kata-katanya itu adalah sememangnya benar.

Cuma yang kurang tepatnya ialah nilai Ringgit Malaysia kita tidaklah begitu stabil seperti emas. Ini bermakna satu Ringgit Malaysia pada hari ini mungkin hanya bernilai lima puluh sen sahaja keesokan harinya jika matawang kita tak laku. Ini adalah kerana matawang Ringgit Malaysia kita bukanlah seratus peratus disandarkan pada rezab emas. Jadi emas macam manapun tetap stabil tetapi matawang Ringgit Malaysia pula bila-bila masa akan datang boleh menjadi tidak laku.

Untuk pemahaman tentang konsep ‘wang’ ini, korang bolehlah membaca buku Robert T Kiyosaki bertajuk ‘Who Took My Money’. Ianya adalah buku yang sangat menarik tentang konsep wang yang sebenarnya.

Stay KULS.

Bila Pekerja Yang Tentukan Halatuju Bisnes...

KULS 1/10/2010

Apa yang membuatkan sesuatu bisnes melingkup? Biasanya orang akan menyalahkan syarikat gergasi yang mendominasi pasaran seperti Tesco atau Giant (Haha! Memang gergasi bunyinya). Atau ada juga yang menyalahkan pesaing-pesaing yang bermain kotor atau ilmu hitam.

Namun yang aku tengok biasanya sesuatu bisnes itu melingkup kerana adanya masalah dalaman. Masalah dalaman ini selalunya ditimbulkan oleh para pekerja yang mana mereka ini gagal dikawal oleh majikan. Sebaliknya majikan pula yang dikawal oleh mereka. Mereka yang menentukan halatuju perjalanan syarikat atau bisnes tersebut dan biasanya halatujunya adalah ke arah kemusnahan.

Antara simptom bisnes korang dalam masalah besar ialah para pekerja itu datang bila-bila masa yang mereka suka, mengambil cuti pada bila-bila masa yang mereka suka, memegang akaun dan wang pelanggan secara mutlak, sewenang-wenangnya membuat pembelian stok atau barangan tanpa kebenaran dan pengetahuan majikan, tidak mahu mendengar arahan majikan dan seperti tidak menghormati majikan. Satu lagi, jika tiba-tiba sahaja para pekerja korang menjadi mewah dan mampu membeli kereta yang lebih cantik dan mahal daripada korang, itu bermakna mereka secara senyap-senyap telah menyonglap duit syarikat.

Apakah yang mampu korang lakukan sementelah korang ni majikan yang lemah? Kalau korang ni majikan yang tegas dan bersifat dominan, tentulah perkara sebegini takkan terjadi, ya tak? Cara paling baik dan kurang kontroversi dan konfrantasi ialah dengan berpura-pura membuat pengumuman bahawa bisnes anda mengalami kerugian yang amat teruk dan terpaksa ditutup. Bayar gaji terakhir staf-staf korang dan tutup pejabat. Tapi seminggu kemudiannya buka pula pejabat yang lain di tempat yang lain menggunakan tanda nama lain. Contact para pelanggan dan kawan korang dan maklumkan akan bisnes bernama baru tapi barangan atau perkhidmatan yang dijual/disediakan adalah sama macam dulu. Ambil para pekerja baru tapi kali ini buat secara kontrak. Maknanya mereka hanya berkontrak dengan korang selama setahun. Kalau tak bagus dan banyak buat hal, diorang boleh pergi mampus selepas tamat kontrak. Tapi jika bagus dan berdedikasi, sambung lagi kontrak untuk 2 tahun pula. Manalah tahu kot-kot nanti buat hal juga

Dengan cara mengorbankan sedikit keuntungan, korang akan dapat memastikan kesinambungan bisnes korang dan taklah akan melingkup dengan sia-sia.

Stay KULS.


Friday, 24 September 2010

Aktiviti Cinta Yang Baharu

KULS 23/9/2010

Salah satu perkara yang membuatkan perhubungan cinta kita menjadi hambar ialah kerana ‘kelaziman’. Korang dan isteri/gofren korang setiap hari melalui jalan yang sama ketika pulang kerja, berdating di tempat sama dan membuat aktiviti yang sama. Ketikamana aku berpindah rumah, setiap kali aku pulang dengan gofrenku pasti kami akan singgah di rumah baruku untuk mengemas dan membersihkan sedikit demi sedikit rumah tersebut. Aku bukak pintu utama dan sliding besau-besau, tau? Kalau tak naya kena cekup! Dulu kami pulang dari tempat kerja bersama dan singgah makan di tempat yang sama. Lama-kelamaan dah tak teruja rasanya. Tapi bila kami singgah untuk mengisahkan rumahku (rumah kami satu hari nanti), aku berasa sangat teruja dan tak sabar-sabar untuk bersama gofrenku membuat aktiviti baru kami.

Jadi aku pun mulalah terfikir akan perasaanku itu dan berfikir macam mana untuk mengekalkan momentum perasaan tersebut. Setakat ini aku ada dua tiga aktiviti baru untuk dibuat (bukan maksiat, tau?). Tapi mungkin kena juga uji keberkesanannya. Kalau korang pun rasa apa yang aku alami, mungkin korang juga patut mencari aktiviti yang baru untuk menghidupkan perasaan teruja korang. Mungkin korang boleh mengambil jalan lain yang lebih jauh untuk pulang bersama. Atau menaiki highway dan travel ratusan kilometer hanya semata-mata untuk makan di KFC. Atau masak dan buat bekal untuk dimakan bersama instead ke restoran atau gerai makanan untuk makan tengah hari. Apapun kalau ada idea yang bagus, janganlah kemut nak kongsi denganku, okey?

Stay KULS.

Sayangi Peguam Anda Bahagian 357

KULS 22/9/2010

Baru-baru ini sekali lagi aku berhadapan dengan kes kena tipu bila menjual kereta. Klien aku ni keretanya masih kena bayar loan. Tapi dia gatai-gatai nak pakai kereta baru. Jadi nak cincai punya pasai, dia pi tolak aje di kedai used car. Tokeh tu beria-ia berjanji akan dapatkan pembeli baru. Memang akhirnya dapat. Klien aku dengan senang hati membeli pula kereta lain. Empat bulan kemudian, beliau disaman kerana gagal menjelaskan keretanya yang pertama tu dulu. Dia pergi check kat kedai used car. Tokeh tu tak ngaku. Kereta dia tu dah hilang entah ke mana. Sekarang klien aku terpaksa membayar untuk 2 kereta. Kesian dia. Tapi kes sebegini memang ramai orang dah terkena.

Nasihat aku kepada korang yang bercadang nak menjual kereta yang masih dalam loan ialah, pergi berjumpa dengan pegawai bank yang memberikan loan kereta korang tu. Tanya dia apa yang patut korang buat sebelum menjual kereta tu kepada orang lain dan apakah prosedur yang patut korang patuhi. Kalau bernasib baik pegawai bank tu boleh tolong carikan pembeli atau kedai used car yang boleh dipercayai dan tak akan menipu korang.

Kalau korang nak bagi orang lain pakai kereta korang yang masih dalam loan tu dengan syarat dia sambung bayar loan, maka nasihat aku ialah buat dalam hitam putih. Satu lagi nasihat aku ialah jangan buat surat perjanjian kalau korang tak pernah buat. Lebih baik buang sedikit duit dalam RM500 untuk mencari peguam bagi menderafkan perjanjian yang sempurna. Banyak kali aku tengok perjanjian yang dibuat oleh orang biasa adalah tak sempurna dan akhirnya menimbulkan masalah kepadanya selepas itu bila dituntut di mahkamah. Tapi tak apalah sebab aku tetap dapat fee aku sebanyak RM10,000 sahaja, tak kira menang atau kalah.

Stay KULS.

Televisyen Meruntuhkan Rumahtangga?

KULS 21/9/2010

Sekarang ni dah terlampau banyak kes-kes perceraian, kes suami belasah isteri, isteri simbah asid kat suami, isteri main kayu tiga, suami cari pompuan lain, anak lari daripada rumah, remaja terberanak anak haram… majoritinya adalah orang Melayu beragama Islam. Buat aku terfikir juga kenapa bangsa lain tak ‘sehebat’ kita dalam kes-kes sebegini?

Mungkin aku silap, namun pada pemerhatianku puncanya adalah kerana cerita-cerita yang dipertontonkan kepada orang Melayu melalui kaca tv atau wayang. Tengoklah cerita Di Bawah Ketiak Isteri sebagai contoh. Kelakar… macam haram jadah. Cerita jenis macam inilah yang membuatkan semakin ramai kaum isteri berani mempelecehkan dan meninggikan suara kepada suami. Atau tengoklah cerita-cerita drama yang ada unsur-unsur Datuk atau Tan Sri yang gatal mencari pompuan muda bergetah. Yang tebaru ni cerita Madu 4. Orang yang membuatnya adalah orang pandai tapi ceritanya memang cerita bodoh. Ada mesej kunun… Mesej yang aku nampak ialah betapa murahnya nilai pompuan Melayu ni demi harta dan wang.

Ceria zaman sekarang ni kebanyakannya taraf macam cerita Mat Sentul. Jangan cakap la nak celen P. Ramlee. Cuba tanya peminat filem. Tengok cerita-cerita P. Ramlee kat tv berapa puluh kali pun tak bosan dan tetap tergelak berdekah-dekah. Ada tak filem Melayu sekarang yang setaraf dengan cerita P. Ramlee dan tak jemu-jemu ditonton? Kalau jawapannya tak ada, maka filem atau cerita Melayu kita ni sebenarnya di tahap era 1940an sahaja. Atau mungkin P. Ramlee sendiri terlalu advance sehingga 50 tahun terkehadapan daripada industri filem dan drama tv kita sekarang.

Stay KULS.


Bisnes Internet Berjaya Kerana Manusia Malas?

KULS 20/9/2010

Baru-baru ini aku mendapat tahu bahawa ramai orang boleh membuat untung dengan berniaga di internet iaitu di blog dan facebook. Aku agak skeptikal pada mulanya kerana menatang yang mereka jual adalah tudung, baju kurung, produk kecantikan dan barang-barang yang memang boleh didapati di kedai-kedai berdekatan rumah kita. Tapi bila memberku memberitahu beliau membuat untung RM1,000 ke RM2,000 sebulan hanya dengan berniaga duit-duit lama, dekat secawan aku menelan air liur mendengarnya!

Tak sangka sungguh manusia dah menjadi semakin malas sampai nak ke kedai dalam sepuluh langkah pun tak mau. Sanggup klik facebook untuk cari tudung. Dan aku perasan bahawa barang yang paling laku ialah barangan orang pompuan. Betullah dalam buku bisnes yang aku baca bahawa kalau kita boleh membuat sesuatu untuk menyenangkan manusia, maka kita akan menjadi kaya.

Antara barangan yang aku tengok sangat top dibeli di internet ialah tudung, pakaian bebudak, beg tangan terpakai berjenama, handphone dan alat membesarkan buah dada atau zakar lelaki. Memang ngetop punya!

Mungkin kita pun patut sama-sama menjual barangan kita melalui internet demi untuk membuat bekas bini/gofren kita menyesal bila kita kaya-raya kelak. Tapi otakku yang tak semenggah ni pulak asyik terfikir untuk menjual benda merapu. Antara barangan yang aku teringin nak jual ialah pen dah separuh guna, bekas cawan Starbuck pakai buang, kayu yang aku kutip kat tepi jalan… haha! Sahih tak laku.

Stay KULS.


Friday, 17 September 2010

Selamat Hari Malaysia

Selamat Hari Malaysia. Di kesempatan ini aku berharap akan beberapa perkara. Antaranya ialah:

1) Konsep Rukun Tetangga kembali aktif agar terhindar kes seperti ustazah yang dibunuh oleh jiran sebelahnya.

2) Masjid dijadikan tempat aktiviti-aktiviti menarik untuk para remaja seperti pertandingan futsal, skateboard dan lain-lain. Juga boleh dijadikan tempat untuk kelas-kelas orang dewasa seperti kelas bahasa Inggeris atau Mandarin, kelas memasak untuk bakal-bakal isteri atau suami, kelas automotif asas, seni mempertahankan diri dan lain-lain.

3) Tiada lagi kisah-kisah pembunuhan ngeri yang dilakukan oleh kumpulan samseng. Diharapkan agar PDRM segera menangani mereka dengan extreme prejudice untuk mengembalikan keamanan Malaysia.

4) Karya-karya sastera yang istimewa disokong oleh kerajaan untuk diketangahkan di peringkat antarabangsa.

5) JAKIM segera menyenaraikan produk-produk atau restoran-restoran yang halal dan dibuat dalam bentuk buku panduan demi untuk umat Islam.

6) Kerajaan lebih patut mengutamakan penerapan nilai agama Islam yang semakin pupus di dalam jiwa remaja Melayu berbanding dengan ketuanan Melayu itu sendiri.

Stay KULS.

Thursday, 16 September 2010

Karya Jumud Rakyat Malaysia

Aku sangat mengagumi bangsa Jepun. Aku adalah salah seorang daripada jutaan peminat komik Jepun (mangaka) dan anime mereka. Satu yang aku tengok pada bangsa Jepun ialah bahasa Inggeris mereka sangat pelat dan merapu tetapi mereka masih berjaya menembusi pasaran antarabangsa baik dari segi manga, anime maupun muzik dan fesyen.

Melalui manga dan anime, mereka berjaya memperkenalkan budaya mereka kepada masyarakat antarabangsa. Tengok sajalah restoran Jepun di Malaysia. Kini rakyat Malaysia pun dah mula gila makan sushi. Malah mereka memperkenalkan pertandingan Cosplay pula iaitu para peminat manga dan anime masing-masing berpakaian seperti watak-watak hero atau penjahat yang mereka minati.

Kalau korang masih berpandangan sinis, lihat saja komik Dragonball, Slam Dunk dan One Piece. Kesemuanya telah terjual lebih dari 100 juta naskhah di seluruh dunia. Ini belum dikira jualan cetak rompak lagi. Bayangkanlah kalau novel merapu yang aku buat mampu terjual 100 juta buah. Memang sampai mati cicit aku pun tak habis lagi kekayaan tersebut!

Aku berpandangan bahawa rakyat Malaysia pun sebenarnya boleh mencapai apa yang mereka capai. Namun masalahnya negara kita ini terlalu ramai pengkritik yang nak membunuh daripada pengkritik yang nak tengok kita maju. Tengok sajalah genre muzik Indie atau underground dulu. Kumpulan Hujan dikutuk habis-habisan kerana meniru kumpulan muzik Indonesia. Orang-orang yang mengutuk itu pun komposer-komposer yang meniru lagu-lagu dari negara barat juga seperti hip-hop, R&B dan jazz. Keseimpulannya ialah sebenarnya kebanyakan yang mengkritik ini busuk hati dan dengki.

Filem kita pun begitu jugalah. Balik-balik kebanyakannya filem lawak bodoh, filem hantu dan filem samseng yang tak ada isi kecuali cerita cinta. Kalau filem berat pulak terlalu simbolik sampai orang lain pun tak paham. Ketikamana Mamat Khalid dikutuk kerana filem Kala Malam Bulan Mengambang, siapa pun tak sangka beliau mendapat pengiktirafan daripada para pengkritik filem luar negara. dan lepas itu macam biasalah... Mamat Khalid disabotaj habis-habisan hingga nak membunuh potensi serta bakatnya.

Aku membuat novel cerita pelik-pelik dan tak masuk akal kerana dah jemu dengan tema cerita novel yang sama. Mungkin buat masa ini tak ada siapa yang nak pandang walau sebelah mata pun karya-karya orang-orang macam aku ini. Tapi aku percaya bahawa satu hari nanti orang-orang macam kamilah yang akan dianggap sebagai maestro dalam bidang kesusasteraan. Kalau karya aku tak laku tapi karya-karya para penulis macam aku jadi popular, aku pun dah cukup gebira kerana akhirnya aku barulah rasa berbaloi untuk membeli novel-novel genre yang aku suka.

Stay KULS.

Cowboy dan Gangster

Rasanya isu yang paling hangat diperkatakan sekarang ini ialah berkenaan dengan pembunuhan multi-millionair bernama Sosilawati. Takziah diucapkan kepada keluarga Allayarhamah dan serta mangsa-mangsa yang bersama beliau dalam tragedi tersebut. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh mereka semua.

Ingat tak dalam artikelku sebelum ini yang menyatakan bahawa orang yang hidup dalam keganasan akan berakhir dengan cara yang sama juga? Itulah yang bakal terjadi kepada para pembunuh mangsa-mangsa tersebut. Mereka akan mati dengan tiada secalit kebanggaan dan keluarga serta keturunan mereka akan dicemuh sehingga mati. Lihat sahaja waris kepada Mona Fandey.

Aku juga ingin mengucapkan tahniah kepada PDRM kerana berjaya mengesan dan menangkap para pembunuh tersebut. Teruskan usaha kalian semua agar para penjenayah tahu bahawa apa yang mereka lakukan pasti akan dapat dihidu oleh PDRM.

Namun aku berasa amat bimbang kerana gangster-gangster ini semakin berani menunjukkan taring dan sekaligus memberi gambaran bahawa mereka lebih berkuasa dari undang-undang dan polis tidak mampu menyentuh mereka. Rakyat miskin atau kaya sekarang menjadi takut kepada gangster-gangster ini. Kalau korang tanya apa yang aku akan lakukan untuk mengembalikan keyakinan rakyat bahawa Malaysia ini adalah selamat, maka aku akan arahkan gangster-gangster ini semuanya diburu macam haiwan dan dibunuh tanpa sebarang kasihan. Ingat tak cerita Tombstone bagaimana Wyatt Earp 'mengerjakan' ahli kumpulan samseng bernama 'Cowboys'? Hah, itulah yang akan kulakukan kepada mereka. Para penjenayah ini telah menanam ketakutan kepada rakyat. Jadi biarlah mereka pula yang merasai ketakutan tersebut kali ini...

Stay KULS.

Tuesday, 14 September 2010

Mendidik Tahap Kesabaran Pemandu

Rasanya tak terlewat untuk aku mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua umat Islam yang berpuasa. yang tak berpuasa tanpa sebarang alasan munasabah tu korang jawab la dengan Allah kelak, ya?

Ingat tak dalam artikelku yang lalu bahawa aku akan mengamalkan cara berdiet ikut stail berpuasa dalam bulan biasa ini. Setakat ni aku tak ikut lagilah dek kerana asyik bertandang ke rumah sedara mara dan sahabat handai. Haha! Namun sebelum raya haritu aku lihat berat badanku dah turun menjadi 59 kilogram berbanding dengan hari biasa iaitu 64 kilo. Masa itu tubuhku menjadi ringan dan ligat. Sekarang ni rasa berat dan malas. Heh! Jadi aku berazam untuk mengotakan janjiku tersebut agar sentiasa muda, bertenaga dan ceria. Haha!

Rasanya tidak terlewat untuk aku berpesan agar berhati-hati semasa berada di jalanraya. Aku tengok ramai sangat di antara kita ni yang memandu ikut perasaan ketika time macam ini. Tapi tak boleh salahkan mereka juga. Banyak faktor yang menyumbang kepada kemalangan ngeri tersebut. Paling utama ialah akibat tidak sabar. Sebab tidak sabar pula ialah kerana kebanyakan pemandu jarang membuat perjalanan jauh. Dah biasa ke pejabat dalam 20 ke 30 minit. Tiba-tiba kena memandu selama dua tiga jam. Aku yang banyak memandu jauh ni tak rasa tension sangat sebab dah terdidik tahap kesabaranku.

Jadi cadanganku pada kalian yang jarang membuat perjalanan jauh ialah agar membuat praktis terlebih dahulu di Ramadahan hadapan. Seminggu atau 2 minggu sebelum raya, cubalah cari peluang untuk membuat perjalanan jauh seberapa kerap yang mungkin agar dapat membiasakan diri korang dan stamina korang. Mungkin dengan cara ini, emosi korang akan lebih stabil dan boleh mengelakkan kemalangan jalanraya.



Stay KULS.


Sunday, 29 August 2010

Cerita-Cerita Islamik Yang Patut Diterbitkan

Penat rasanya menengok banyak sangat drama atau novel yang mengikut susur galur ala-ala cerita Nur Kasih. Dah la tu, pakai tajuk macam Islamik tapi cerita merapu aje. Di bulan puasa ni seeloknya rancangan Islamik tu biarlah mengikut cara Islamik juga. Berikut adalah cadanganku cerita Islamik yang patut dibuat oleh para penerbit filem :

1) Tajuk : Iman Advokasi
Cerita mengisahkan seorang peguam yang tak mengikut gaya hidup Islam. Apabila datang seorang bukan Islam yang bawah umur ingin melantiknya untuk melawan kes bagi membenarkannya masuk islam, si peguam ini terpaksa menelan hakikat betapa jauh menyimpang hidupnya daripada ajaran Islam yang sebenar.

2) Tajuk : Ramadhan Bersama Misawa
Ceritanya macam Ramadhan Bersama Rafique tetapi ianya dari kisah benar tentang atlet professional BMX bernama Shintaro Misawa yang berasal dari Jepun yang sanggup datang ke Malaysia semata-mata untuk menghayati konsep sebenar Bulan Ramadhan. Tapi pembaziran belanja untuk Buffet Ramadhan di hotel dan restoran terkemuka buat aku rasa malu pulak kepada Misawa. Semoga beliau terus mendapat hidayah untuk memeluk agama Islam dan menjadi insan yang bertaqwa. Ganbate Misawa!

3) Tajuk : Nur Kasih Ramadhan
Ini bukan cerita sequel cerita Nur Kasih poligami tu. Ini adalah cerita seorang isteri yang kecewa sebab suaminya bercadng untuk bernikah dengan perempuan lain. Alasan suaminya ialah sebab isterinya tidak menepati ciri-ciri isteri solehah yang beliau mahu. Jadi si isteri ni berusaha untuk kembali mendekatkan diri serta mempelajari ajaran Islam yang syumul. Niat asal beliau ialah agar suaminya berubah fikiran. Tetapi akhirnya si isteri itu tadi benar-benar berubah menjadi isteri yang solehah dan baik hinggakan suaminya tak jadi berpoligami kerana baginya isterinya itu adalah sangat sempurna.

Haha! Banyak lagi idea aku untuk cerita-cerita Islamik yang bagus. Kalau nak ambil idea kat atas, aku bagi pecuma aje. Yang penting aku dapat pahala. Tapi kalau nak cerita lain, kenalah bayar consultation fee. Tak mahal. RM1,000 aje. Kalau nak aku susun atur ceritanyanya pun boleh juga. Tapi lebih sikit la. Bagi yang nak tahu credentials atau testimoni aku, taip aje kat Google "Ahmad Syuhaimi Adnan DBP".

Stay KULS :)

Meremehkan Solat Di Bulan Ramadhan

Ketika aku selesai makan buka puasa di sebuah restoran bersama gofrenku, jam telahpun menunjukkan pukul 8 lebih malam. Aku masih belum bersolat; dan begitu juga kebanyakan pengunjung yang berada di situ. Gofrenku dapat MC daripada Allah; jadi beliau tidaklah kelam-kabut sepertiku. Akupun bertanyalah kepada salah seorang pekerja di situ di mana letaknya surau restoran tersebut. Beliau dengan senang hati menunjukkan tempatnya. Akupun pergilah berwuduk dan bersolat... seorang diri sahaja.

Setelah selesai bersolat aku kembali lepak-lepak bersembang dengan gofrenku sebab perut masih sengkak lagi. Tahu tak apa yang buat aku agak risau? Kesemua pengunjung di restoran tersebut adalah orang Islam... tetapi tak seorangpun pergi ke surau untuk bersolat Maghrib. Mereka duduk dan makan di situ sehingga Isya'.

Aku berasakan bahawa kerajaan patut mengambil serius akan perkara ini. Bukan tentang mereka semua yang tak bersolat Maghrib tetapi lemahnya pegangan umat Islam di Malaysia dalam kewajipan agama mereka. Akupun bukanlah baik sangat. Tetapi aku dah dapat agak punca ramai sangat remaja yang berzina dan membuang serta membunuh anak luar nikah mereka. Kalau orang yang dah berumur macam aku ini pun buat tak tahu aje tentang solat Maghrib, apatah lagi anak-anak remaja mereka?

Stay KULS. Stay Islam. Stay Muslim.

Thursday, 26 August 2010

Kenapa Awek Lawa Tak Jadi Pengemis?

Di bulan Ramadhan yang mulia ini, ada juga yang tak malu untuk berbuat perkara yang hina. Antaranya ialah dengan mengemis. Di KL, para pengemis mampu mendapat paling koman RM1,000 sebulan! Waah.. kalau macam ini aku pun rasa teringin nak mengemis. Duduk kat kaki lima sabil usha aweks pun boleh dapat side-income.

Salah masyakarat kita juga sebab baik hati hingga diekploitasi oleh golongan mughallazah tersebut. Bagiku sudah tiba masanya kita mengubah trend bersedekah kepada pengemis ini. Apa kata kita belikan mereka makanan minuman atau beri mereka baju-baju kita yang masih elok atau apa-apa keperluan harian mereka seperti minyak masak, beras dan lain-lain. Jangan bagi banyak sangat. Nanti diorang jual. Bagi sikit-sikit. Jangan risau tak cukup sebab ramai yang akan buat begitu juga. Jadi yang benar-benar susah dan memerlukan akan terus mengemis kalau kita stop bagi duit kat mereka. Yang mengambil kesempatan ni pula pasti akan menghentikan kegiatan mengemis mereka. Yalah, kalau setakat biskut tu kat rumah banglo diorang pun ada seguni.

Satu lagi golongan ini ialah jenis yang pakai ketayap dan duduk kat bank untuk meminta derma bagi membuat masjid, surau atau sekolah anak yatim . Dulu banyak bangunan seumpama ini kat Kedah yang kununnya nak dibuat. Sekarang dah ke Pattani, Myanmar pulak. Kos nak bina bukan main lagi harganya berjuta-juta ringgit. Nampak sangat membohongnya. Kalau benar-benar nak bina surau, apa salahnya buat sikit-skit dulu? Kalau bangunan yang asas tu, setakat lima enam puluh ribu boleh la diterima dek akal. Kalau dah berjuta, mana logiknya? Buat apa anak-anak yatim tu nak bermewah-mewah?

Aku menyeru agar kita ini janganlah terpedaya dan dipergunakan oleh golongan munafik tersebut. Kalau benar-benar nak tolong orang susah, pergi aje ke Baitul Mal dan minta senarai pemohon bantuan zakat. Datang ke rumah mereka dan dermalah seikhlas dan semampu mungkin. Cara begitu lebih baik dari memberikan sedekah kepada si penipu.

Stay KULS.

Kita Ni Manusia, Bukannya Babi

Badanku banyak turun beratnya semenjak puasa ni. Syok jugak bila pakai baju body hugging nampak tegap dan seksi. Ramailah awek yang kurang pahala puasa memandangku. Haha! Aku rasa cara paling baik nak berdiet ialah dengan teknik berpuasa. Tak payah la nak berniat puasa. Cuma bangun pukul 5 atau 6 untuk makan pagi dan kemudian pukul 7.00 petang baru makan balik. Kalau nak mengelakkan badan lemah dan lesu, minumlah air sahaja. Tapi aku rasa dalam keadaan berpuasa sekarang pun masih okay aje. Tapi bila berbuka makanlah secara sederhana aje. Kita ni manusia, bukannya babi…

Satu lagi yang aku terbaca dalam surat khabar ialah agar meminum dua gelas air suam sebelum dan selepas makan pun elok untuk menguruskan badan. Ingat aku baca tentang gossip artis aje ke? Rozita Che Wan makin menonjol la! haha! Op! Sambung perihal air suam balik. Tapi seeloknya minumlah air yang dah bertapis dan bukannya air paip yang dimasak. Cara ni lebih murah dan selamat untuk berdiet. Bagi yang bakhilun sepertiku ini, tentu ianya berita baik untuk mengelakkan bini korang berkunjung hari raya ke Marie France.

Aku selalu masak nasi dengan air mineral atau minuman yang dalam botol tu. Air paip aku gunakan untuk basuh beras aje. Nasi yang dimasak dengan air bertapis tahan lebih lama. Aku tau la sebab ada sekali tu aku terlupa basuh periuk nasi. Selepas empat hari tu barulah aku sedar. Tapi nasi tetap elok dan tak basi. Cuma dah bersemut aje. Jadi geli la nak makan.

Aku juga amalkan makan buah kurma semasa bersahur. Ini untuk memastikan aku ada tenaga tambahan kalau terpaksa membuat kerja-kerja berat. Yalah, aku ni sangat kerap memandu jauh walaupun di bulan puasa. Di samping itu juga aku minum susu kambing agar dapat tahan lapar.

Waktu lunch break di bulan yang mulia ini biasanya aku gunakan untuk lelap sekejap. Dalam 30-40 minit. Orang putih panggil power-nap. Walhal tok nenek kita dah lama buat. Lelap sekejap akan membuatkan kita cergas kembali dan fokus bila dah terjaga. Tapi kadang kala terbabas juga jadi tidur biasa. Kalau begitu sahih pening kepala. Haha!

Stay KULS.

Tiada awek yang cedera main mercun

Setiap kali bulan Ramadhan pasti ada insiden ngeri membabitkan mercun. Kali ini meragut nyawa seorang anak kepada penyeludup mercun pula. Kepalanya berkecai separuh. Bapanya pula direman untuk siasatan tentang menyorok mercun secara haram. Kesian keluarga tersebut menyambut hari lebaran dalam duka.

Lepas tu menyusul pulak seorang lagi budak terbakar mukanya akibat bermain dengan mercun botol. Main botol pun dah kira bahaya, inikan pulak botol yang boleh meletup. Aku dengan penuh khusyuk dan tawadduk merumuskan sebab-musabab mengapa ramai bebudak Melayu ni cedera atau hilang nyawa akibat mercun atau mercun buatan sendiri.

Pertama : Mak bapak anak-anak Melayu ni tak beli suratkhabar langsung. Diorang lebih suka beli URTV atau Mangga. Tak pun Remaja. Kalau TV pulak, diorang lebih suka hadap rancangan hiburan daripada berita.

Kedua : Mak bapak diorang ni tau tapi tak peduli sebijik duku pun. Bahkan kalau monyet ditegur pun lebih mudah daripada mereka yang pasti akan memekakkan telinga.

Ketiga : Mak bapak ni tau dan peka tapi anak mereka tak mau dengar cakap. Malah mak bapak pulak kena dengar cakap anak-anak ni untuk membelikan mereka mercun. Ni kes mak bapak bakal kena makan penerajang anak-anak bila dah tua nanti la ni.

Apapun, kita patut laporkan kepada pihak berkuasa kalau nampak ada anak jiran yang main mercun atau bapak jiran yang menyorok seguni mercun. Memang la kalau mereka terkena padan muka dengan mereka… tapi kalau terkena kat anak kita yang tak pasal-pasal tengah main beskal pulak macam mana? Masa tu nak melenting pun dah tak ada gunanya sebab anak kita dah hilang sebijik mata. Hancurlah harapan kita nak jadikan dia calon peserta Wanita Melayu di TV3.

Stay KULS.

Saturday, 21 August 2010

Elak Anak Remaja Kita Jadi Mangsa Rogol

Semakin menjadi-jadi pulak kes remaja perempuan dirogol oleh sepupu, datuk sedara dan lain-lain manusia yang mempunyai hubungan darah dengannya. Yang aku rasa pelik ialah ianya kerap berlaku di kalangan bangsa Melayu beragama Islam. Agaknya bangsa kita disumpah dan dihinakan oleh Allah di mata bangsa dan penganut agma lain kerana kita tak mentaati seratus peratus ajaran Islam.

Aku pun ada seorang anak perempuan setakat ini. Dan aku rasa aku wajib mengajarnya tentang batas kesusilaan dalam perhubungan biarpun antara keluarga serta menghantarnya ke kelas seni mempertahankan diri. Korang pun patut berbuat begitu. Sebab anak perempuan akan membesar dan bukan selalu kita dapat memerhatikan dan menjaga keselamatan mereka. Dunia zaman ini penuh dengan syaitan yang memakai kulit manusia. Allayarhamah Nurin Jazlin adalah antara mangsa mereka.

Aku juga berpandangan bahawa sekolah perlu membenarkan pelajar perempuan membawa handphone. Tetapi semasa kelas bermula, handphone mereka bolehlah di simpan di suatu locker khas yang disediakan. Dan seeloknya janganlah biarkan anak gadis kita pulang dengan bas atau teksi atau sebarang pengangkutan awam. Ikutilah contoh kebanyakan keluarga orang Sikh. Mereka sanggup tolong-menolong antara keluarga demi untuk mengambil anak gadis mereka pulang dari kerja.

Dan akhir sekali, mana-mana perogol di Malaysia ini sepatutnya dihukum sebat di khalayak ramai. Ini untuk menanamkan perasaan ketakutan kepada bakal-bakal penjenayah seksual yang lain. Pesalah seksual mesti ditangani dengan kejam dan zalim agar dapat mencegah yang lain-lain daripada mengulanginya.

Stay KULS

Friday, 20 August 2010

Ayam Naik Lagi... Sialan!

Fed-up betul aku bila para penternak ayam sekali lagi menaikkan harga ayam dengan pelbagai alasan bodoh. Aku tengok kementerian yang berkaitan memang tak akan membantu pengguna punyalah. Paling baik yang diorang buat ialah membiarkan Tesco menjual ayam-ayam dengan harga murah demi untuk mengajar para penternak tersebut. Kenapa, korang tanya? Kalau korang perasan katakanlah para penternak menaikkan harga ayam dari RM6.00 ke RM8.00 sekilo. Kemudian rakyat bising. Kemudian kementerian berkenaan TERPAKSA berunding dengan penternak dan akhirnya "BERJAYA" menurunkan ke harga RM7.00 sekilo. Alah, itu memang taktik. Sebenarnya memang itulah harga yang diorang nak naikkan.

Aku sarankan agar kita berkongsi dengan jiran sepakat membawa berkat untuk menternak ayam. Kita boleh bela sampai besar, biakkan, hasilkan makanan dan sembelih. Tak payah lagi kita beli ayam-ayam daripada kapitalis-kapitalis tak beretika tersebut. Atau untuk Raya Puasa ini kita makan je la ketupat dan lemang dengan sambal kacang dan serunding ikan bilis. Pergi mampuslah dengan ayam-ayam. Aku percaya kalau 2-3 kali raya kita ajar mereka, tentu para penternak tersebut akan tunduk dengan harga yang kita minta, dan bukannya harga yang kementerian "BERJAYA" dapatkan untuk kita.

Stay KULS.

Kisah Anak Derhaka Bakal Penghuni Neraka

Risau jugak aku bila terbaca bahawa menjelang 2012, di Malaysia akan wujud anak derhaka sehingga mencecah bilangan 2.2 juta orang. Golongan si Tanggang ini bukan sahaja terdiri daripada mereka yang IQ serta mentaliti rendah, malah hingga ke golongan professional juga.

Tak lama sebelum ini seorang pensyarah wanita telah meminta ibu bapanya memindahmilik rumah banglo mereka kepadanya. Setelah dapat, beliau menghalau mereka keluar. Apabila kedua ibu bapanya enggan, beliau memaksa pula mereka membayar sewa bulanan kepadanya. Mujur juga Mahkamah bersimpati dengan kedua ibu bapa yang malang ini dan mengarahkan pensyarah laknat tersebut membayar wang bulanan balasan kasih sayang kepada kedua ibupanya. Malah beliau juga diperintahkan untuk tidak menganggu ibu bapanya tinggal di rumah tersebut sehingga mereka sendiri mahu keluar.

Kisah yang berakhir dengan baik. Namun berapa ramai yang berkesudahan dengan nasib malang? Kasihan kepada mereka ini. Budi baik mereka dibalas dengan racun berbisa oleh anak-anak mereka sendiri. Memanglah ada ibu bapa yang jahat. Tapi anak dehaka tetap balasannya ke neraka dan kekal selama-lamanya.

Mungkin kita sebagai ibu bapa atau bakal ibu bapa patut mengambil langkah-langkah yang perlu bagi mengelakkan perkara malang tersebut berlaku. Salah satunya ialah sudah tiba masanya kita lebih menekankan ilmu keagamaan kepada anak-anak kita lebih dari berbangga dengan ilmu-ilmu mereka yang lain.

Insurans yang kedua pula ialah, sudah tiba masanya ibu bapa melantik peguam untuk menjaga aset-aset mereka daripada diselewengi oleh anak-anak mereka sendiri apabila mereka sudah tua dan tidak berdaya kelak. Jangan dibutakan dengan kasih sayang. Perkiraan untuk nasib kita juga mesti diambil kira. Kalaulah aku terpaksa memasuki perjanjian bertulis dengan anak-anakku demi untuk kepentinganku dan isteriku, maka aku akan membuatnya tanpa teragak-agak.

Bagiku, anak yang tidak menderhaka adalah anak yang menghormati kita dan pada masa yang sama masih takutkan kita.

Stay KULS.


Monday, 16 August 2010

Mekap kereta berlebihan mengalahkan pompuan

Tak lama haritu aku terlibat dalam kemalangan di highway selepas melalui terowong ke Jelapang. Puncanya kerana aku nak mengelakkan sebuah Avanza yang juga agaknya baru terlibat dalam kemalangan kreana terbabas. Mujurlah yang rosak cuma tayarku dan arm keretaku sebelah depan bahagian kanan kerana berlaga dengan tembok batu penghadang jalan. Pada pandangku, inilah antara kelebihan orang yang banyak menghabiskan masanya memandu di jalanraya.

Pun begitu kadang-kala aku terlihat banyak benar punca kemalangan adalah kerana pemandunya sendiri. Antara punca kemalangan ialah kerana kenderaan mereka sendiri. Berikut adalah antaranya :

1) Memandu dengan laju semasa menggunakan tayar spare. Korang takkan la tak perasan tayar spare tu kecik sikit dari tayar biasa korang. Jadi dah tentu la tak stabil. Lagi teruk jika korang tak maintain atau tukar tayar spare. Berani gunakan tayar spare yang berusia 9 tahun? Nak mampusss…

2) Menukar casing lampu isyarat dari oren ke merah di bahagian lampu belakang . Jadi semuanya merah. Kalau lori datang dari belakang, terus la henyak kereta korang dengan korang sekali sebab tak perasankan lampu isyarat tersebut. Kat dalam kereta pun jadi merah… dengan darah korang!

3) Menukar lampu kuning kepada lampu putih (halogen). Apa kejadahnya JPJ buat tak tau dengan kesalahan macam ni? Dah la lampu tu silaukan pemandu dari arah bertentangan, kalau hujan ia jadi sangat merbahaya.Setiap titisan air hujan akan memantulkan balik cahaya lampu putih kereta korang tu. Jadi masa itu seolah-olahnya kereta korang sedang memancarkan lampu halogennya ke sebuah cermin yang besar. “Abis, BWM dengan Mercedes tu tak apa pulak!” bantah korang dengan sedu-sedan memprotes. Korang perasan tak cahaya lampu kereta BMW dan Merc tu bukan warna putih tapi kehijau-hijauan. Ini adalah kerana diorang pun tau akan bahaya lampu putih waktu hujan. Feheeemmm?

4) Meletakkan segala mak-neka (aneka) anak patung, plush toys, teddy bear, bantal perhiasan atau sticker di bahagian belakang kenderaan hingga menutup hampir keseluruhan pandangan sisi belakang cermin. Korang bukak kedai cenderamata kat dalam kereta ke/? Kalau mengharapkan cermin sisi aje, sangat bahaya. Banyak titik buta. Ingat pengilang buat cermin belakang tu saja-saja je ke?

Jadi insaflah wahai lelaki harapan negara sekalian. Janganlah membuat sesuatu ke atas kenderaan korang yang boleh memudaratkan diri sendiri. Hati-hatilah ketika memandu di jalanraya bila nak balik beraya nanti. Dan jangan lupa gosok gigi lepas bersahur.

Stay KULS.

Thursday, 12 August 2010

Kurma Is Da Man

Aku tak berapa suka makan buah kurma. Sampai sekarang pun sebenarnya. Namun aku tak sangka buah kurma ni banyak sungguh khasiatnya. Jadi aku berazam untuk rajin makan buah kurma setiap hari kalau boleh. Bukan setakat bulan puasa aje. Berikut adalah kehebatan buah kurma :

1) Ia mampu mencegah penyakit kanser. Tambahan kanser usus. Haii… bayanglah kalau susah nak berak sebab kena kanser. Azab dunia tu…

2) Ia mengandungi bahan gula yang mudah diserap oleh badan macho kita dan dengan itu cepat memulihkan tenaga. Boleh la kita tumbuk orang lepas berbuka. Eh! Bulan puasa kena banyak bersabar…

3) Ia sangat elok dimakan oleh isteri kita yang mengandung sebab mereka lebih cepat kehilangan tenaga berbanding sebelum mengandung. Tambahan la pulak bulan puasa ni. malah bila isteri kita beranak, darahnya tak turun dengan banyak kalau rajin melantak kurma. Aku geli tengok darah. Tu sebab tak jadi doktor walaupun pandai… kelentong! Haha!

4) Ia membekalkan zat yang banyak kepada otak kita untuk membuat kita jadi lebih pandai dan kuat daya ingatan. Jadi kita boleh la buktikan bahawa lelaki lagi pandai dalam akedemik daripada pompuan selain dari pandai mengayat.

5) Ia bahan pelawas yang baik dan membuat kita senang buang air besar. Jadi tak la sembelit di bulan puasa ni. Member pun tak la asyik memekik kat luar jamban suruh kita cepat membuat ‘pelaburan’.

6) Ia baik untuk pesakit darah tinggi kerana mampu meredakan stress. Macam ada bahan penenang la ni. Haa… mat fit lepas ni sibuk nak melantak buah kurma pulak sebab ingat boleh tangkap stim.

7) Ia mampu meredakan batuk yang tak serius.

8) Ia mampu mencuci buah pinggang dan melancarkan pengaliran darah dalam tubuh. Kira buah kurma ni lagi murah dari mesin haemodalisis, tau?

9) Ia mampu menguatkan tenaga batin dan mampu merangsang tenaga seksual lelaki ke tahap optimum. Haha! Ini yang sebenarnya korang nak dengar dari tadi, kan? Hansap la lu ni!

Stay KULS!

Pahala Macam Skim Cepat Kaya?

Ustaz aku kata sebenarnya cukup senang kita ni nak buat pahala di bulan Ramadhan. Cuma ada yang jenis kita rasa tak mampu nak buat. Contohnya Qiamulail, baca Al-Quran 1 juzuk sehari dan sebagainya. Kita pun merengus sambil berkata “Mustahil aku nak dapat pahala sama banyak macam ulama-ulama tersebut!”. Sebenarnya tak mustahil, wahai saudaraku yang macho sepertiku ini. Berikut adalah cara mudah nak dapat pahala banyak macam main Skin Cepat Kaya.

1) Solat berjemaah. Tak payah pi masjid. Buat dengan anak bini pun dah dapat banyak pahala. Kalau yang bujang tu, ajaklah kawan berjemaah sekali.

2) Baca surah al-Ikhlas sebanyak 3 kali setiap kali lepas solat. Kita akan dapat pahala macam baca 30 juzuk al-Quran. Bayangkanlah kalau baca setiap kali untuk solat 5 waktu. Dapat pahala 5 kali khatam Quran woo…

3) Melakukan hubungan seks dengan isteri. Tapi lepas berbuka puasa la. Dah la seks tu syok, dapat pahala pulak tu. Tapi kalau dengan gofren dapat dosa besar dan dilaknat, tau?

4) Membaca buku untuk ilmu pengetahuan yang bermanafaat. Kalau baca URTV, Mangga, Manggis, Durian tu tak dapat apa-apa sebab ia bacaan ringan yang sia-sia. Kalau malas sangat nak membaca, pergilah dengar CD atau VCD ceramah agama atau apa-apa sahaja jenis yang memberi ilmu pengetahuan.

5) Berbuat baik kepada kedua ibu bapa. Cium tangan mereka sebelum pergi kerja. Belikan mereka barang makan untuk berbuka puasa. Cakap dengan lembut dan sopan kepada mereka. Tolong mereka buat kerja-kerja rumah. Itu semua pahala besar tu!

6) Belikan barang makan kepada kawan-kawan kita yang nak berbuka puasa. Meraikan orang yang berbuka puasa tu pahalanya sangatlah besar.

7) Pergi ke masjid untuk solat Terawih. Tak peduilah 8 atau 20. Jangan buat 20 kalau korang sebenarnya nak buat 8 semata-mata kerana takut apa orang lain kata. Kita bersolat untuk Allah, bukan untuk tok siak yang bermulut celupar tu.

8) Akhir sekali sentiasa memberikan senyuman dan mengucapkan salam kepada saudara kita yang lain.

Stay KULS :)

Wednesday, 11 August 2010

Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak

Selamat berpuasa aku ucapkan kepada Muslimin dan Muslimat seluruh Malaysia. Aku bersyukur kerana masih dapat menyambut bulan yang penuh dengan keberkatan ini. Yalah, bulan ini sangat baik untuk umat Muhammad yang berusia pendek untuk membuat amalan pahala beribu tahun. Pun begitu, aku pasti majoriti korang juga mempunyai masalah seperti aku untuk memanafaatkan dengan optimum bulan Ramadhan ini walau dalam perkara yang mudah. Berikut adalah perkara-perkara tersebut :

Tidak meninggalkan waktu solat walau sekali dalam bulan Ramadhan. Aku tak tulis ‘tidak meringankan’ atau ‘tidak melengahkan’ sebab itu lagilah susah.

Tidak bercakap bohong walau sekali dalam bulan ini.

Tidak memandang dengan penuh perasaan aurat aweks yang terdedah kepada kita walau sekali dalam bulan ini.

Tidak walau sekali meninggalkan solat Terawih; tambahan pula di akhir bulan Ramadhan.

Empat perkara pun cukuplah. Banyak nanti tension pulak korang. Aku pun tension jugak nanti. Haha!

Stay KULS.