Monday 16 August 2010

Mekap kereta berlebihan mengalahkan pompuan

Tak lama haritu aku terlibat dalam kemalangan di highway selepas melalui terowong ke Jelapang. Puncanya kerana aku nak mengelakkan sebuah Avanza yang juga agaknya baru terlibat dalam kemalangan kreana terbabas. Mujurlah yang rosak cuma tayarku dan arm keretaku sebelah depan bahagian kanan kerana berlaga dengan tembok batu penghadang jalan. Pada pandangku, inilah antara kelebihan orang yang banyak menghabiskan masanya memandu di jalanraya.

Pun begitu kadang-kala aku terlihat banyak benar punca kemalangan adalah kerana pemandunya sendiri. Antara punca kemalangan ialah kerana kenderaan mereka sendiri. Berikut adalah antaranya :

1) Memandu dengan laju semasa menggunakan tayar spare. Korang takkan la tak perasan tayar spare tu kecik sikit dari tayar biasa korang. Jadi dah tentu la tak stabil. Lagi teruk jika korang tak maintain atau tukar tayar spare. Berani gunakan tayar spare yang berusia 9 tahun? Nak mampusss…

2) Menukar casing lampu isyarat dari oren ke merah di bahagian lampu belakang . Jadi semuanya merah. Kalau lori datang dari belakang, terus la henyak kereta korang dengan korang sekali sebab tak perasankan lampu isyarat tersebut. Kat dalam kereta pun jadi merah… dengan darah korang!

3) Menukar lampu kuning kepada lampu putih (halogen). Apa kejadahnya JPJ buat tak tau dengan kesalahan macam ni? Dah la lampu tu silaukan pemandu dari arah bertentangan, kalau hujan ia jadi sangat merbahaya.Setiap titisan air hujan akan memantulkan balik cahaya lampu putih kereta korang tu. Jadi masa itu seolah-olahnya kereta korang sedang memancarkan lampu halogennya ke sebuah cermin yang besar. “Abis, BWM dengan Mercedes tu tak apa pulak!” bantah korang dengan sedu-sedan memprotes. Korang perasan tak cahaya lampu kereta BMW dan Merc tu bukan warna putih tapi kehijau-hijauan. Ini adalah kerana diorang pun tau akan bahaya lampu putih waktu hujan. Feheeemmm?

4) Meletakkan segala mak-neka (aneka) anak patung, plush toys, teddy bear, bantal perhiasan atau sticker di bahagian belakang kenderaan hingga menutup hampir keseluruhan pandangan sisi belakang cermin. Korang bukak kedai cenderamata kat dalam kereta ke/? Kalau mengharapkan cermin sisi aje, sangat bahaya. Banyak titik buta. Ingat pengilang buat cermin belakang tu saja-saja je ke?

Jadi insaflah wahai lelaki harapan negara sekalian. Janganlah membuat sesuatu ke atas kenderaan korang yang boleh memudaratkan diri sendiri. Hati-hatilah ketika memandu di jalanraya bila nak balik beraya nanti. Dan jangan lupa gosok gigi lepas bersahur.

Stay KULS.

No comments:

Post a Comment