Tuesday 27 July 2010

Diabetis Tanpa Batasan

Akhbar Kosmo bertarikh 27/7/2010 telah menyiarkan berita bahawa minuman 3 dalam 1 boleh mendatangkan penyakit diabetis jika kerap diminum. Aku pernah minum minuman 3 dalam 1 ni. Jenis kopi yang menjanjikan kecergasan tanpa batasan. Setiap kali aku nak memandu ke destinasi yang jauh, pasti aku menogok dengan penuh iltizam menatang tersebut. Memang badan aku rasa cergas dan tak mengantuk sepanjang perjalanan. Namun kemudiannya bila aku tak minum dalam sehari, maka tubuhku yang mungil dan seksi itu berasa sangat lemah dan asyik nak tidur. Kuat betul ubat dalam kopi tersebut.

Jadi aku berhenti meminum kopi 3 dalam 1 tersebut dan menggantikannya dengan vitamin B-Complex pulak. Walaupun cara semulajadi ini lambat, tapi bila aku makan setiap hari badan aku rasa cergas secara semulajadi dan taklah cergas dan penat secara ekstrem macam yoyo.

Kini aku membancuh kopi sendiri dan membawanya dalam perjalanan. Kopi bancuhanku pekat dan kurang manis. Tapi biasanya aku akan minum sebelum bertolak sebab kesan kopi secara semulajadi untuk bertindak dalam badan kita ialah lebih kurang 30-40 minit selepas minum. Lagipun aku dapat berjimat dan menjaga kesihatanku. Kan bagus. Inilah baru win-win situation.

Stay KULS

No comments:

Post a Comment