Tuesday 13 July 2010

Pelancong bukan Pelacur

KULS 14/7/2010

Aku sangat suka traveling. Setiap minggu aku pergi ke sana sini dengan keretaku sehingga 1,000 kilometer lebih! Aku ingin pergi jauh lagi macam ke Mekah ke, Dubai ke atau Eropah. Tapi aku dapati kat Malaysia pun ada cabarannya yang tersendiri. Tambahan kalau kita di KL. Ada aje la anak haram mana entah yang nak memangsakan korang. Jadi aku bagi beberapa tips kat sini kalau korang nak jadi pelancong di tempat orang :

1) Jangan bawa duit tunai terlampau banyak. Kalau boleh bawalah kad kredit atau cek pengembara. Korang berpontensi menjadi sasaran perompak. Antara kad kredit terbaik ialah Citibank sebab kalau hilang, dia boleh gantikan dengan yang baru dalam beberapa jam saja.

2) Jangan pakai pakaian atau baju-T yang boleh menyinggung perasaan masyarakat di situ. Kalau korang melawat Iran, janganlah pakai T-Shirt “Born In The USA” dan kalau di USA janganlah pakai T-Shirt dengan gambar Saddam Hussein. Jangan berpakaian macam pelancong. Seeloknya belilah beberapa helai pakaian di tempat korang lawati agar tak terlalu menonjol untuk dijadikan sasaran orang jahat.

3) Hormati adat resam tempat korang lawati. Kalau boleh janganlah sibuk bertanyakan kat mana rumah pelacuran mereka. Jangan mempersendakan mereka sungguhpun mereka miskin dan berpelajaran rendah. Paling penting jangan sesekali ganggu anak dara diorang. Ingatlah bahawa di negara mereka nyawa manusia mungkin murah aje.

4) Duduk di hotel yg ada reputasi baik dan diiktiraf oleh kerajaan negara tersebut. Jangan kerana nak berjimat korang sanggup pergi ke kawasan ghetto semata-mata nak menginap di motel murah.

5) Jangan nampak macam sesat. Kalau korang dah tersesat, jangan tercangak-cangak melihat peta atau papan tanda jalan. Seboleh-bolehnya masuklah ke sebuah kedai yang korang boleh percayai untuk bertanyakan arah. Atau lagi baik, pergilah ke balai polis untuk tujuan tersebut.

6) Cara terbaik untuk melancong ke tempat yang belum pernah korang pergi ialah melalui ejensi pelancongan. Cara inilah yang terbaik dan selamat sungguhpun agak mahal. Kalau korang kenalan atau ahli keluarga di sana lagilah baik sebab dapat berjimat.

Stay KULS.

No comments:

Post a Comment