Sunday 2 May 2010

Temperature keretaku sepanas gadis seksi


Baru-baru ini kereta aku overheated. Aku masa itu berada kat simpang lampu trafik sambil mengajuk-ngajuk cara nyanyian Dali Ahli Fikir. Tau-tau mataku yang selalunya lebih suka merenung aweks yang lalu-lalang ternampak meter temperature keretaku. DAH SAMPAI TAHAP MERAH!!! Aku mulalah berdoa agar enjin keretaku tak meletup. Aku juga menutup air-cond untuk meredakan kepanasan enjin. Sebaik sahaja lampu trafik menjadi hijau, aku terus memandu ke arah stesyen minyak yang berdekatan dan memberhentikan keretaku. Kemudian aku terus menelefon mekanikku.

Aku ingin berkongsi pengalaman dan pengetahuan tentang masalah ini, kalau-kalau korang pun mengalaminya juga. Ada 3 sebab mengapa temperature meter naik tinggi. Aku bukanlah pandai sangat tapi inipun sebab mekanikku yang ajar.

Pertama, kipas enjin tak berfungsi. Kalau kereta dipandu dalam pekan atau bandar, cepat saja temperature naik. Kedua, sebab radiator bocor dan air tiada dalam radiator. Yang ini tak kira perjalanan atau dekat, cepat saja temperature naik. Yang ketiga ialah sebab water pump dah rosak. Dalam hal ini air dalam radiator pun sama nasib macam radiator bocor juga.

Kalau kereta anda overheated dan temperature jadi tinggi, apa yang perlu anda buat adalah seperti berikut :

1) Berhentikan kereta anda segera di tempat yang redup dan selamat.

2) Buka bonet kereta.anda untuk segera menurunkan suhu radiator.

3) Jangan buka penutup radiator dulu. Sangat bahaya. Tunggu sehingga 20-30 minit untuk suhu kereta turun ke paras selamat. Lebih lama lebih baik. Dalam pada itu kalau anda berjaya membuka penutup radiator, jangan bubuh air dulu untuk mengelakkan radiator menjadi retak.

4) Basahkan kain buruk dan guna untuk membuka penutup radiator. Kalau air panas masih ada dalam radiator, wapnya akan memancut dan mengenai kain basah yang sejuk tadi. Tangan anda akan selamat dari melecur.

5) Cuba bubuh air (kalau air panas lagi baik) dalam radiator untuk memastikan sama ada air masih ada dalam radiator. Kalau tiada, maknanya sama ada radiator anda bocor atau water pump dah rosak. Tuang air pada radiator sehingga penuh.

6) Periksa tangki bekalan reserve untuk tangki radiator. Kalau kering, bubuh juga air sehingga penuh.

7) Bawa kereta ke bengkel yang berdekatan untuk diperiksa.

8) Jika jarak bengkel di tempat kereta anda berhenti adalah jauh, isi dua tiga botol kosong air mineral 1.5 ml dengan air paip untuk bekalan kalau-kalau air dalam radiator habis sebelum sampai ke destnasi anda.

Stay KULS :)

No comments:

Post a Comment