Friday 30 April 2010

Cinta Monyet Yang Agung


Korang masa zaman remaja dulu pasti pernah ada jatuh hati (crush) kat mana-mana selebriti, kan? Aku pun tak terkecuali juga. Dalam banyak-banyak yang aku ada crush, paling kelakar sekali ialah masa aku ada crush kat personaliti TV3 iaitu Wan Zaleha Radzi. Haha!

Aku pasti tentu ada di kalangan korang pun pernah ada crush kat dia juga. Sebab pada masa itu bukan aku saja, malah dua-tiga orang kawanku juga turut syok kat personaliti ini. Aku siap menggunting gambarnya dari suratkhabar dan bubuh plastik elok-elok sebelum ditampal di dinding bilikku. Ngam-ngam aku boleh menatap posternya tatkala berbaring di katil sebelum melelapkan mata. Memalukan betul. Tapi rasa kelakar pun ada juga bila dikenangkan kembali.

Salah seorang kawanku lagilah teruk. Dia memberitahu kami (group yang syok kat Wan Zaleha) bahawa setiap kali lepas solat, pasti dia akan berdoa agar Wan Zaleha selamat sejahtera dan hidup bahagia di dunia akhirat. Kami tak mentertawakan dia pada masa itu. Malah kemudiannya secara senyap-senyap kami berlumba-lumba untuk berbuat perkara terbaik pada Wan Zaleha. Dan kemudian bersaing-saing bila bercerita.

Sungguhpun itu hanyalah cinta monyet bebudak remaja, namun ianya tetap cinta yang agung dan suci. Yalah, mana-mana perempuan pun akan berasa bertuah kalau suami atau boyfriend mereka berbuat macam kami tadi. Namun bila kita dah dewasa, bagi kita cinta suci seperti itu hanyalah untuk budak-budak sahaja. Kebanyakan orang bercinta adalah kerana paras rupa, pangkat, harta dan macam-macam lagi perkara yang lebih menjurus kepada kebendaan.

Apa salahnya kalau cinta bebudak itu disemai dalam setiap hati lelaki dan wanita dewasa yang bercinta? Mungkin ianya ada dipraktikkan tetapi golongan ini mungkin minoriti sahaja. Apa yang kulihat ialah, selepas berkahwin isteri berjalan jauh di hadapan manakala suaminya terkial-kial membawa troli shopping di belakang. Isterinya itu sangat bergaya dan wangi sekali. Suaminya pula berpenampilan selekeh dan memakai selipar. Bila makan di restoran mereka tidak langsung berbual-bual seperti sebelum berkahwin dulu. Malah agak melampau juga bila kulihat kadang-kadang si isteri lebih suka bermain SMS daripada melayan suaminya berbual.

Kalau inilah definisi cinta, maka cinta tidaklah begitu indah seperti yang didakwa.

Stay KULS :)

No comments:

Post a Comment