Friday 23 April 2010

Sayangi Peguam (Bah 1)


Ramai orang menganggap bahawa peguam adalah jalan terakhir untuk menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan perniagaan atau urusan yang membabitkan kewangan yang besar. Amatlah silap membuat tanggapan yang sedemikian. Itu hanyalah untuk doktor bila anda sakit. Jangan bila bisnes anda 'sakit' baru nak jumpa lawyer. Sebenarnya kami peguam ini juga adalah ejensi yang memastikan masalah seperti ini tidak berlaku. Boleh dikatakan bahawa kami ini mampu melakukan langkah-langkah pencegahan :)

Salah satu langkah pencegahan ialah dengan memasuki perjanjian bertulis apabila melakukan sesuatu urusan. Dan saya menasihatkan kepada anda semua agar jangan kedekut untuk melantik peguam anda sendiri jika pihak yang satu lagi melantik peguam. Malah anda sebenarnya boleh mengupah peguam untuk membacakan dan menjelaskan isi kandung perjanjian bertulis yang telah diderafkan oleh peguam pihak satu lagi. Kemudian hanya membayarnya sebagai fee konsultan.

Satu lagi peringatan : Tak semestinya peguam yang mempunyai firma yang besar dan cantik sahaja yang bagus. Lagipun mereka ini pasti tiada masa untuk anda dan akan meminta anak buah mereka yang menguruskannya. Dan risikonya ialah kadang-kadang anak buah mereka ini adalah SANGAT TIDAK BAGUS. Jadi lebih baik pergi ke firma kecil atau sederhana agar kes anda akan diuruskan sendiri oleh peguam yang berpengalaman.

Yang penting adalah ini : Jika anda sanggup melaburkan wang anda dengan banyak untuk sesuatu urusan, adalah lebih baik anda laburkan sedikit untuk melantik peguam agar wang anda tidak hilang begitu sahaja kalau-kalau ianya adalah suatu penipuan.

Stay KULS...

No comments:

Post a Comment