Thursday 29 April 2010

Diet Cara Lelaki

Sebenarnya kaum lelaki ni pun turut mengambil berat tentang berat badan mereka. Yalah, peratusan untuk mendapat bakal isteri yang secantik model adalah sangat rendah kalau anda berfizikal macam badak air kekenyangan. Kecualilah kalau korang ada banyak duit macam Sean Kingston tu :P


Aku dilahirkan ke dunia yang fana’ ini dengan memiliki kadar metabolisme yang sangat tinggi. Kira tahap aku ni macam jaguh kelas satu kalau dalam cerita komik Pendekar Laut. Aku boleh makan nasi tiga kali tambah dan masih mempunyai berat badan setakat 48 kilogram aje. Walau berapa banyak aku makan (atau mentedarah menurut member-member aku di UKM) sekalipun, lebih kurang tiga jam kemudian aku pasti akan berasa lapar kembali.


Namun langit tak selalunya cerah. Chewah! Bila umurku semakin meningkat, kadar metabolisme dalam badanku pula semakin menurun. Jadi aku juga turut diserang dengan sindrom kegemukan. Berat badanku pernah mencecah 67 kilogram. Namun sekarang aku berjaya maintain sebanyak 60-62 kilogram saja. Umurku sekarang dah mencecah 37 tahun. Tapi masih maintain. Kagum, kan?


Apakah rahsianya? Aku tak perlu pergi Marie France ke atau London Weight Is Falling Down ke untuk berdiet. Membazir duit aje. Caraku lagi murah. Aku cuma mendisiplinkan diri bila makan. Aku makan tak ikut nafsu walaupun lauknya tersangat lazat. Aku tidak makan semahu-mahunya bila dibelanja dan lebih suka makan makanan yang kumasak sendiri. Tau tak minyak gorengan kat kedai makan yang dipakai berkali-kali adalah punca korang jadi gemuk?


Aku juga selalu memarkir (parking) keretaku agak jauh dari bangunan atau tempat yang aku nak pergi. Dapatlah exercise sikit. Aku juga sekali-sekala meminum kopi sebab kandungan kafein dalam kopi mampu menurunkan berat badan kita. Bila bekerja di pejabat, aku suka berulang-alik untuk mengambil dan menyimpan fail-fail satu demi satu agar aku sentiasa dapat bersenam.


Kalau korang ada teknik lain yang murah lagi berkesan, meh la berkongsi sama denganku di ruang ini. Kita tunjukan pada orang pompuan bahawa lelaki lebih handal dalam berdiet-diet ni.


Stay KULS !

Masa aku berumur 19 tahun. Ngeri, siuut...




Gambar aku dan anakku Damia ini ditangkap pada September 2009




Gambar aku dan anakku Damia pada Februari 2010. Damia dah besar.

Tapi aku masih maintaiiin...




Inilah makanan yang aku masak.Tak perchayya?

1 comment:

  1. cool.... rmai bdak2 lelaki yg diet ikut cra prmpuan....hahah

    ReplyDelete