Monday 3 May 2010

Awek Jangan Gedik Di Mahkamah!

Aku baru saja diberitahu oleh jurubahasa mahkamah bahawa mulai Julai 2010, semua kes-kes di mahkamah akan bermula pada pukul 8.30 pagi. Hujah daripada Ketua Hakim Negara adalah kerana ramai orang awam datang awal ke mahkamah dan oleh itu, mahkamah tidak patut membuang masa membiarkan mereka menunggu begitu lama.

Oh, ya! Kalau korang mempunyai kesalahan trafik dan dipanggil ke mahkamah, aku boleh berikan beberapa petua agar kompaun korang dikurangkan oleh mahkamah. Banyak kes kesalahan trafik yang aku lihat OKS (orang kena saman) dikompaun dengan tinggi kerana membuatkan tuan Majistret marah. Mungkin korang tak sengaja untuk bersikap kurang ajar sebab terlalu gementar, namun rugi juga kalau terpaksa membayar denda yang tinggi bagi kesalahan trafik, ya tak?

Berikut adalah beberapa perkara yang perlu korang ambil perhatian :

1) Datang awal dan terus masuk ke mahkamah. Jumpa dengan jurubahasa (orang yang sibuk menguruskan fail-fail sebelum mahkamah mula bersidang) dan tunjukkan resit kompaun korang. Kelebihannya ialah kalau korang tersilap mahkamah, dia akan beritahu di mana korang patut pergi.

2) Pakai pakaian yang kemas. Jangan pakai T-shirt tanpa kolar dan seluar jeans. Jangan sesekali memakai seluar sekerat lutut dan sandal/selipar. Bagi aweks yang skodeng KULS ini, sila pakai pakaian yang sopan. Kaum lelaki, jangan sesekali memakai rantai dan subang. Kalau boleh, pakai pakaian berwarna biru kerana ia lambang kejujuran secara psikologinya. Bagi budak sekolah, pakailah pakaian sekolah dengan tali leher.

3) Bahasa tubuh : Berdiri tegak. Jangan menggoyang-goyangkan badan terlalu kerap. Kedua tangan diletakkan di sisi pinggang atau di belakang punggung. Jangan masukkan tangan ke poket, memeluk tubuh atau bercekak pinggang. Tundukkan kepala sedikit dan jangan tunjukkan air muka angkuh atau tidak puas hati.

4) Cakap dengan jelas dan agak kuat bila ditanya oleh jurubahasa mahkamah sama ada korang mengakui kesalahan trafik tersebut. Jangan cakap lebih-lebih dan menunjuk pandai. Kaum aweks pula jangan menggedik.

5) Bila buat rayuan, berikut adalah contoh yang terbaik :

Assalamu’alaikum (atau selamat pagi) tuan Majistret. Saya memohon maaf di atas kesalahan yang saya lakukan. Saya pada hari itu agak tergesa-gesa hendak ke pejabat dan itu sebabnya saya melanggari isyarat merah lampu trafik (atau sebarang alasan lain bagi kesalahan yang berbeza). Saya sedar akan salah saya dan berjanji agar tidak mengulanginya lagi. Saya merayu agar tuan meringankan hukuman denda saya ke jumlah yang paling minimum. Saya adalah seorang kerani despatch yang bergaji kecil iaitu RM600.00 sebulan. Saya juga mempunyai seorang isteri dan dua orang anak. Isteri saya tidak bekerja dan anak-anak saya sudah bersekolah. Saya berharap agar tuan Majistret dapat mengambilkira keadaan saya untuk meringankan denda saya. Saya ucapkan terima kasih di atas pertimbangan dan jasabaik tuan.

6) Semasa membuat rayuan, buatlah muka sedih dan mintak kesian. Jangan tersengih-sengih. Nanti Majistret ingat korang menipu.

Akhir kata, ini hanyalah sebagai bantuan saja. Kalau korang dapat Majistret yang hatinya jenis Yahudi laknatullah punya, aku pun tak dapek la nak nolong laie.

Stay KULS :)

1 comment: