Friday 14 May 2010

Semua Doktor Mahu Membunuhku!


Sebagai seorang yang agak berkira dengan uwang (hehee…), aku ingin berkongsi petua yang kukutip daripada pelbagai sumber agar korang tak perlu berbelanja duit yang banyak bagi kos perubatan kalau jatuh sakit. Petua-petua ini kebanyakannya telahpun aku cuba dan memang ianya berkesan. Berikut adalah senarai yang mampu membuatkan doktor semuanya mengacukan pisau bedah kepadaku.

1. Kalau sakit tekak atau batuk, minumlah air mineral Spritzer. Setakat yang telah aku cuba, hanya air mineral Spritzer saja yang berkesan untuk meredakan sakit tekak dan batuk. Minum perlahan-lahan dan lalukan air ke tekak korang seberapa kerap yang boleh. Sebotol kecil air mineral Spritzer paling mahal pun RM1.50 sebotol. Biasanya kalau aku minum dalam dua botol dah rasa okay sakit tekak atau batuk. Jadi aku cuma gunakan RM3 sahaja berbanding kalau berjumpa doktor dan membayar kos dekat RM20 bagi tujuan yang sama.

2. Kalau demam atau selsema pula, perbanyakkan minum air mineral Spritzer atau air yang mengandungi kandungan oksigen tinggi. Bagi air Spritzer, aku minum 2 botol besar manakala air beroksigen tinggi pula, dua botol kecik. Kalau demam panas, aku akan minum air 100 plus. Kosnya cuma RM6 ke RM8 sahaja berbanding sehingga RM45 kalau pergi ke klinik.

3. Minumlah air selasih selalu untuk mengelakkan kena sakit kanser. Selain buah tomato, biji selasih adalah ejen terbaik untuk mengekang sel-sel kanser dalam badan kita menjadi aktif. Kos minum air selasih sebulan RM5 sahaja berbanding kemoterapi yang berharga... entah... aku pun tak tahu tapi mahal rasanya...

4. Minum air barli yang asli dengan kerap dapat mengelakkan korang dari terkena penyakit batu karang dalam pundi kencing. Barli ini sebenarnya adalah ’tajam’ dan mampu menghancurkan batu karang sampai menjadi serbuk tepung kalau diminum selalu. Korang tau tak betapa azabnya kalau batu karang tu dihancurkan dengan tiub yang ditusuk melalui ’anu’ korang? Ultrasound? Agak-agaknya tentulah mahal kosnya.

Itu saja petua-petuaku yang dapat kuberi setakat ini. Kalau ada lagi, aku akan tuliskan. Kepada doktor-doktor yang budiman, aku bergurau saja. Jadi simpanlah scalpel korang tu, ya?

Stay KULS :)


P.S. Tahniah diucapkan kepada skuad Malaysia walaupun gagal mara ke final dalam kejohanan Piala Thomas. Syabas dan ganbatei p (^_^) q

No comments:

Post a Comment