Tuesday 8 June 2010

Memanipulasi Musim FIFA World Cup 2010


FIFA World Cup 2010 akan bermula tak lama lagi. Aku biasanya hanya berminat untuk menonton perlawanan pembukaan, bila team Brazil bermain dan final match. Yang lain-lain tu biasanya aku tak tonton demi untuk men'tahi'kan mataku. Tapi setiap kali ada perlawanan piala dunia, aku perhatikan setiap kali itulah ada saja individu yang ingin membuat duit melalui perjudian. Team mana yang akan menang la...berapa bijik goal la...

Aku rasa dah sampai masanya korang menjanakan duit melalui cara lain pulak selain dari cara yang berisiko tinggi tersebut. Berikut adalah beberapa cadanganku yang boleh dipakai :

1. Bagi sesiapa yang mempunyai tv besau atau LCD 40 inci atau Astro HD, maka buatlah kedai minum sementara di halaman rumah korang. Bancuh aje air lebih kurang 3 dalam 1 tu dan caj la murah sikit dari restoran mamak tu. Kalau rajin buatlah sandwich dan jual kepada diorang. Jangan risau kalau ada pemilik restoran yang tak puas hati. Sementara pihak berkuasa tempatan nak ambil tindakan terhadap korang, piala dunia dahpun habis dan korang pun berhenti la berniaga.

2. Kalau yang kreatif dan pandai melukis tu, lukislah gambar-gambar superstar bolasepak dan jualkan kepada kawan-kawan korang dan fanatik-fanatik bolasepak ni. Atau lukis kat cawan atau mug atau baju T dan jualkan kepada mereka. Malah kalau nak buat custom-made diorang berpeluk bahu dengan Torres pun boleh.

3. Beli bolasepak berlogo Piala Dunia 2010 atau baju T piala dunia yang dijual kat stesyen minyak Petronas dan mintak artis atau bintang bolasepak Malaysia tolong sign kat bola atau baju T tu. Lepas tu boleh la korang jual mahal sikit sebab eksklusif, beb!

4. Bagi pengumpul vintage,beli apa saja barangan rasmi yang berlogo piala dunia 2010 dan seterusnya. Lepas 20 tahun kemudian, buat muzium bolasepak piala dunia dan caj para pengunjung yang datang.

Jangan berjudi lagi, ok? Tak cool dan berdosa...

Stay KULS.

No comments:

Post a Comment