Saturday 12 June 2010

Filem Trilogi Terbaik

Banyak filem trilogi yang dibuat tapi bukan semuanya best. Berikut ialah filem Trilogi yang patut korang tonton yang pada pandanganku sangat best :



Star Wars - A New Hope (Episode 4)
Star Wars - The Empire Strikes Back (Episode 5)
Star Wars - Return Of The Jedi (Episode 6)

Apa kejadahnya si George Lucas buat tiga episod ni terlebih dulu sebelum episod 1, 2 dan 3, aku pun tak tau. Tapi ceritanya memang sangat bagus. Malah kalau korang tak pernah lagi menonton episod 1, 2, dan 3 tersebut, maka tak usahlah membazirkan tempoh hayat korang untuk menontonnya. Yang bertiga ini pun dah cukup.




Lord of The Rings - Fellowship Of The Rings
LOTR - The Two Towers
LOTR - Return Of The King

Air tangan Peter Jackson berdasarkan buku atok Tolkien ni memang epik yang hebat. Plot cerita dan sinematografinya juga memang lazat! Bab peperangannya pula ekstravaganza. Cuma aku tak suka wujudnya elemen homoseksual di antara makhluk Hobbit Frodo dan Sam Wisely. Wueek! Patut la bangsa Hobbit semuanya cacat.




Die Hard
Die Hard 2
Die Hard With A Vengeance

Air mataku meleleh melihatkan kemachoan cerita ini. Filem ini jugalah yang menaikkan nama Bruce Willis daripada seorang pelakon televisyen ke superstar filem. Sebenarnya cerita ini ada bahagian keempat atau quadrilogy. Tapi aku dah rasa tak syok melihat hero tua si Bruce Willis dalam cerita tu.




American Pie
American Pie 2

American Wedding


Cerita lawak lucah yang paling kelakar bagiku. Filem ini dengan jujur memebritahu kita betapa jahilnya remaja di Amerika tentang seks. Selama ini kita ingat diorang cukup cool dan berpengetahuan. Rupa-rupanya bodoh juga. Patutlah ramai yang hamil di luar nikah macam anak-anak bangsa kita. Oh ya; cerita Glee tentang quarterback American Football menyertai kumpulan koir penyanyi macam pondan sebenarnya diambil ideanya dari jalan cerita ini.




Spiderman
Spiderman 2
Spiderman 3

Inilah trilogi filem Spiderman yang terbaik setakat ini. Dulu Spiderman ini dah ada filemnya tapi memang macam hampeh la. Kini dengan teknolgi CGI, filem ini berjaya menggambarkan keadaan sperti di dalam komiknya juga. Cuma aku agak hampa dengan kemunculan Venom sebagai watak sampingan penjahat bersama Sandman. Venom adalah musuh terkuat dan paling merbahaya dalam komik Spiderman. Dalam filem, karektornya langsung tak mengancam. Mungkin kalau ada bahagian keempat watak Venow ditonjolkan dengan sepenuhnya.




Indiana Jones and The Raiders Of The Lost Ark
Indiana Jones and The Temple Of Doom
Indiana Jones and The Last Crusade

Filem terbaik dari Spielberg bagiku. Selepas Indiana Jones, muncullah hero-hero (atau heroine) yang seumpamanya seperti dalam filem National Treasure, Tomb Raider dan banyak lagi. Cuma aku tersangat hampa dengan filem keempat Indy iaitu Crystal Skull entah apa tajuknya. Memang bangang…



Bourne Identity
Bourne Supremacy
Bourne Ultimatum

Mana-mana lelaki sejati adalah WAJIB menonton trilogi filem ini sebelum menghembuskan nafas yang terakhir. Sungguhpun plotnya amat biasa, namun jalan penceritaannya memang kelas AAA. Heronya tak la berapa hensem. Malah dia tiada sebarang gizmo yang canggih macam James Bond. Tapi itulah yang membuatkan trilogi ini sangat istimewa. Ianya amat realistik. Pada pandanganku setakat ini, inilah filem trilogi yang terbaik pernah dihasilkan.



Berikut adalah bakal trilogi yang amat aku nantikan :

1) Batman Begins / The Dark Knight
2) The Last Airbender
3) Buli / Buli Balik (boleh ya, Afdlin?)
4) Fantastic Four / Rise of The Silver Surfer
5) Iron Man / Iron Man 2


Stay KULS

No comments:

Post a Comment